Стали відомі подробиці реконструкції Південного вокзалу
Привокзальна площа Південного вокзалу у Харкові - це досить приваблива зона, проте є прилегла до неї територія, де розташоване трамвайне кільце, з зовсім непривабливими МАФами і забудовами.
За словами заступника директора департаменту інфраструктури Харківської міської ради, одного з авторів нової транспортної концепції району Південного вокзалу Володимира Матяса, саме цю ділянку планують змінити в рамках оновлення вокзалу, передає СтройОбзор із посиланням на ХАЦ.
Ділянку біля Південного вокзалу автори концепції умовно поділили на три частини, які пропонують оновити:
- територія навколо управління Південної залізниці;
- територія нинішнього трамвайного кільця;
- територія біля Північного терміналу вокзалу Харків-пасажирський.
Основна проблема нинішньої території біля вокзалу полягає в тому, що там абсолютно неправильно розставлені пріоритети щодо мобільності, інклюзивності, доступності транспортної мережі. Натомість в оновленій концепції пропонують людиноцентричний підхід.
“Зараз безпосередньо біля будівлі вокзалу знаходиться парковка, а зупинки громадського транспорту — на суттєвому віддаленні, — наголошує Володимир Матяс. — Щоб потрапити на зупинку громадського транспорту, треба за будь-якої погоди близько 250 метрів йти через Привокзальну площу, яка не є інклюзивною. А якщо рухатися в бік трамвайного кільця — це близько 270 метрів крізь магазини, МАФи, “наливайки”. У моделі сучасного міста все має бути навпаки: ближче до вокзалу повинен знаходитися громадський транспорт, потім — таксі і потім — парковка. У цій концепції саме ці пріоритети ми розставляємо у правильній послідовності. Тобто спочатку це люди, а потім вже автомобілі, спочатку громадський транспорт, а потім вже парковка”.
Автори концепції після аналізу дійшли висновку, що громадський транспорт треба наблизити до головного входу вокзалу. Для цього має відбутися низка трансформацій. Зокрема, реорганізація трамвайного руху у цьому районі.
“Це буде демонтаж трамвайного кільця та організація руху трамваїв навколо будівлі управління Південної залізниці, — каже Володимир Матяс. — Так ми тільки покращимо цей вузол, бо на нинішньому кільці дуже багато проблем, які неможливо вирішити, якщо просто зробити капітальний ремонт".
Рух трамваїв через Привокзальну площу пропонується зробити одностороннім. Там буде заїзд, окрема платформа для висадки пасажирів зовсім поруч із входом у вокзал і вже після повороту, на території нинішньої парковки, — декілька платформ для посадки.
На місці парковки біля будівлі вокзалу пропонують також зробити сучасний безбар’єрний громадський простір, що має стати ще однією зоною очікування для пасажирів вокзалу або громадського транспорту. Зелені насадження при оновленні цієї ділянки не постраждають. На оновленій території планують зробити велодоріжки (їхнє розташування визначать на наступних етапах проєкту).
На місці кільця спочатку планували зробити багаторівневий паркінг. Урешті ця ідея трансформувалася в будівництво торговельного центру (із дворівневим підземним паркінгом), об’єднаного з будівлею вокзалу надземним і підземним переходами. Це концепція багатьох європейських вокзалів. Загальна площа комплексу — 53 280 кв. м, паркінгу — 17 987 кв.м.
“Саме МАФи та стихійна торгівля стали для нас каталізатором, щоб зробити нове бачення цієї території. Якщо брати її загалом, у нас є доволі велика ділянка для торговельної функції, бо тенденція європейських міст — це об’єднання торговельної функції і транспортної, — наголошує Володимир Матяс. — У цьому місці треба робити багаторівневий паркінг для компенсації тієї парковки, яка є зараз просто неба. Один із варіантів — підземний рівень паркінгу приєднати до будівлі вокзалу, щоб у людей, які приїхали автомобілем, була можливість потрапити до вокзалу, не виходячи на вулицю”
Пішохідну частину Привокзальної площі включили до концепції через те, що вона не відповідає сучасним критеріям інклюзії.
“Ще говоритимемо з представниками “Укрзалізниці” щодо реставрації чи навіть реконструкції Привокзальної площі — вона трохи застаріла морально. Можливо, на цю ділянку буде архітектурний конкурс”, — наголошує Володимир Матяс. — “Укрзалізниця” має певні побажання [щодо будівлі вокзалу]. Це пам’ятка архітектури, дуже важливий об’єкт, і його треба розглядати окремо від нашого концепт-проєкту”.
Ініціатори концепції постійно ведуть діалог з “Укрзалізницею” та врахували інші її пропозиції — зокрема, долучили до проєкту територію біля Північного терміналу вокзалу (раніше звідси відправлялися потяги та електрички до РФ).
Ініціатори концепт-пропозиції планують більш детально опрацювати кожну ділянку майбутнього оновлення та обговорювати проєкт із харків’янами.
“Ми спеціально все це обговорюємо, щоб у нас з’явилися нові пропозиції, нові бачення, — наголошує Володимир Матяс. — Так ми зможемо зробити якісь коригування в цьому концепті, вже з цими ідеями вийти на новий етап, ще раз пройти через громадські слухання і дійти до привабливого рішення і для мешканців Харкова, і для гостей [міста], і для “Укрзалізниці”, і для транспортників”.
Концепцію оновлення території біля Північного вокзалу підтримала Харківська міська рада. Кошторисної документації ще немає, проте в якості потенційного джерела фінансування пропонують розглядати залучення інвестицій в будівництво торговельного центру. Питання щодо термінів реалізації проєкту також залишається відкритим — про втілення концепції зараз не йдеться. У презентації проєкту торговельного центру гіпотетичні терміни будівництва зазначені так: “від чотирьох до шести років — в залежності від етапів надходження інвестицій”.
СтройОбзор нагадує, що під час форуму Kharkiv: Restart, який відбувся у Києві 19 вересня, був представлений журнал "Харків – ідеальне місто майбутнього". Одна з локацій рекоснтрукції - Південний вокзал. Ознайомитись з ескізами проекту можна тут.