У Харкові не планують скасовувати безкоштовний проїзд
У Харкові не планують скасовувати безкоштовний проїзд у міському громадському транспорті — трамваях, тролейбусах, метро та муніципальних автобусах. Про це повідомив мер міста Ігор Терехов, наголосивши, що ця програма є соціальною підтримкою для містян і родин військових.
Компенсації перевізникам за безкоштовний проїзд повністю фінансуються з міського бюджету. У 2025 році на це передбачено 2,4 мільярда гривень — понад 11% усіх видатків міста, або приблизно 4,5 мільйона доларів щомісяця.
Втім, не всі харків’яни поділяють ентузіазм влади. У коментарях мешканці пишуть: «Радіють безкоштовному проїзду ті, в кого будинки цілі. Звичайно, класно, мабуть, кататися безкоштовно, а ще й мати можливість заробляти, здаючи квартири родичів, які виїхали. А реально постраждалим та економія 6 гривень на трамваї до лампочки, коли щомісяця доводиться віддавати за чужу халупу три чверті свого доходу. Я б краще жила у власному цілому будинку і платила за проїзд, бо витрати на транспорт у місяць значно менші, ніж плата за чуже житло».
Критики ініціативи називають безкоштовний проїзд «дорогим піаром». За словами містян, «вже давно пора відмовитися від безкоштовного проїзду. Ця піар-акція занадто дорого обходиться місту: саме через величезні витрати на цей піар-проїзд загальмувалося відновлення зруйнованих багатоповерхівок, адже субвенції з центру, які мали йти на відбудову, частково перенаправляються на оплату безкоштовного транспорту».
Мешканці також стверджують, що фінансування безкоштовного проїзду здійснюється за рахунок програм допомоги постраждалим. «Дійшло вже до того, що на безкоштовний проїзд знімають кошти з грошей, призначених на сертифікати постраждалим — це вже взагалі ні в які ворота не лізе. Київ дає субвенції на сертифікати, а місто “половинить” її і частину переправляє на безкоштовний проїзд. У результаті під будь-якими приводами чверть мешканців знесених будинків не отримують жодних сертифікатів. Яскравий приклад — будинок на вулиці Метробудівників, де зі 127 заявок задовольнили лише 97, а тридцять сімей залишаться без даху над головою».
Експерти підрахували: на суму, яку місто щомісяця витрачає на компенсацію безкоштовного проїзду, можна було б відновлювати близько десяти дев’ятиповерхових будинків щомісяця Ці кошти могли б стати реальним внеском у відбудову зруйнованих кварталів — зокрема, на Північній Салтівці, де тисячі харків’ян досі чекають на повернення до власних домівок.