Генплан Харкова: як набережні міста перетворяться у «Зелений каркас»

Зелений каркас

Ще у 2018 році у Харкові з’явилася ідея створити зелений коридор протяжністю 58 кілометрів, який пролягатиме вздовж чотирьох головних річок Харкова та з'єднає Журавлівський гідропарк із Олексіївським лугопарком.

За задумом архітекторів (бюро «Дроздов і Партнери»), реконструкція прибережної території мала включати роботу з кількома категоріями. Це набережні та парки, реорганізація колишніх промислових зон, а також покращення існуючої мережі мостів, передає СтройОбзор.

Довоєнні плани

Перед початком війни новообраний мер Харкова Ігор Терехов презентував по суті цей же проект - «Зелений каркас», який повинні були почати реалізовувати з  Журавлівського гідропарку.

Проект передбачав об'єднання всіх паркових зон в одну мережу за допомогою зелених коридорів, пішохідних та велосипедних доріжок:

  • 127 кілометрів довжина всіх шляхів,
  • 27 кілометрів зелених вулиць,
  • 76 кілометрів велодоріжок,
  • 26 велопішохідних мостів.

Фінансувати «Зелений каркас» планували у рамках програми «Велике будівництво», мова йшла про суму - 1,3 млрд. грн.

Нове життя набережних міста

З початку війни влада міста почала говорити про створення нового Генерального плану Харкова. Цей проект розробляє харківська група архітекторів разом з британським архітектором Норманом Фостером та його командою. Стратегія розвитку Харкова вже готова. В ній не забули і про створення «Зеленого каркасу». Суть проекту - об'єднати всі парки, водойми та річки в цілісну, безперервну екосистему. З’єднуватись вони будуть мережею пішохідних і велосипедних зв'язків.

Загальний екологічний каркас 

За словами Ігоря Терехова, задача - відновити первісне призначення міських річок.

У місті є чотири річки (Лопань, Харків, Немишля, Уди), які мають різні ширину та набережні. Вони недостатньо повноводні, але дуже вдало розташовані по всьому місту.

В стратегії розвитку міста зазначається, що саме розчищення й благоустрій берегів річок «є пріоритетом розвитку та відновлення рекреаційних зон. З іншого боку, ці малі річки виокремлюють внутрішньоміські райони і так само можуть виступати територіями зустрічі та спільних дій локальних спільнот».

«Завдяки редизайну трьох обраних річкових ділянок, Харків отримає стратегію перетворення своїх річок на високоякісні громадські простори, які будуть служити екологічними коридорами, просуваючи стратегію пішохідного та велосипедного руху в місті», - коментує Ігор Терехов.

За умови контролю безпеки ця річкова система бачиться підґрунтям для створення цілісної мережі пішохідних та велосипедних зв'язків. Крім того, пропонується об'єднати всі парки, водойми й річки в цілісну, безперервну екосистему.

 

Зелений каркас 

Не забути про парки

Зважаючи на те, що «Зелений каркас» об’єднає не лише річки, але й інші зелени зони міста, в рамках проекту також планується:

  • розділ смуги проспектів Героїв Харкова, Гагаріна та Науки. Необхідно демонтувати суцільні огорожі, замінивши їх дорослими деревами, й доповнити систему тротуарів велодоріжками.
  • не задіяні в просторовому розвитку ділянки підприємств, які припинили свою роботу зі зміною характеру сучасного виробництва (перехід з індустріальної в постіндустріальну еру) та руйнівними наслідками російської агресії. Пропонується скористатися цими ділянками для розвитку ландшафтних парків, на кшталт парку Дуйсбург-Норд (Landschaftspark Duisburg-Nord).
  • парки міських лікарень також є ресурсом розвитку. Вони повинні бути доступні всім мешканцям і можуть стати частино загального екологічного каркасу, включно із системою вело- та пішохідних доріжок загального користування.
  • садибні ділянки, які займають 70 % території міста, де факто є невід’ємною складовою міських зелених насаджень. Облаштування внутрішньоквартальних доріг, модернізація мереж, облаштування велодоріжок може перетворити ці території на важливу частину екологічного каркасу.

Пілотним проектом для реалізації цієї концепції було обрано ділянку річки Харків від Журавлівського водосховища до проспекту Героям Харкова. Ділянка стикається з житловими забудовами, парковими зонами та промисловими територіями, тобто в майбутньому поєднає різні функціональні зони.

* * *

У наступній статті ми розглянемо, як змінитиметься транспортна інфраструктура Харкова.