Київ на межі "мостопаду": чи вдасться уникнути катастрофи?
У столиці України назріває серйозна інфраструктурна криза. Два ключові автомобільні мости через Дніпро — Патона та Метро — перебувають у критичному стані. Експерти попереджають про небезпеку подальшої експлуатації цих важливих транспортних артерій.
Аварійний стан мостів
Міст Патона, збудований у 1953 році, та міст Метро, відкритий у 1965 році, офіційно визнані аварійними. Інженер і транспортний експерт Дмитро Беспалов зазначає, що ці споруди перебувають у найгіршому, п'ятому експлуатаційному стані, що означає їхню повну непрацездатність. Щодня цими мостами користуються понад 100 тисяч транспортних засобів, що створює серйозну загрозу для пасажирів і водіїв.
Шокуючі результати обстежень
Останнє детальне обстеження мосту Патона у 2020 році виявило, що корозія деяких елементів конструкції сягає 80%. Водолази, які обстежили опори ультразвуком, зафіксували значні ушкодження. Перевірка у 2023 році підтвердила критичний стан споруди.
Причини та наслідки
Основні причини такого стану — перевантаження та відсутність належного догляду. Мости, розраховані на 20-30 тисяч автомобілів на день, нині обслуговують понад 100 тисяч. Відсутність своєчасного відновлення гідроізоляції та очищення дренажів лише погіршує ситуацію.
Заходи міської влади
Міська влада намагається вжити заходів. Генеральний директор "Київавтодору" Олександр Федоренко повідомив про плани встановлення тимчасових металевих конструкцій на мосту Метро. На мосту Патона вже обмежено рух вантажного транспорту та встановлено обмежувальні бар'єри.
Необхідність повної реставрації
Експерти наголошують, що ці заходи лише тимчасово відкладають проблему. Для повноцінного відновлення мостів потрібна повна реставрація, що фактично означає їх перебудову. Інженер Ганна Мінюкова оцінює вартість відновлення мосту Метро у 500 млн доларів (20 млрд грн), а роботи мають бути виконані протягом трьох будівельних сезонів.
Фінансові виклики та можливі рішення
Фінансування залишається ключовою проблемою. Ні міський, ні державний бюджети не можуть забезпечити необхідні кошти. Експерти пропонують різні варіанти: залучення кредитів під низький відсоток, пошук міжнародних інвесторів та запровадження платного проїзду відремонтованими мостами.
Глобальна проблема
Проблема застарілих мостів актуальна не лише для України. У Німеччині близько 15% мостів перебувають у незадовільному стані, а в США ситуація ще гірша. Необхідно розробити комплексну стратегію ремонту старих мостів та належної експлуатації нових.
Критика пріоритетів
Експерти критикують місцеву владу за неправильне розміщення пріоритетів. Замість концентрації на ремонті критично важливих об'єктів, ресурси часто витрачаються на нові декоративні проекти, такі як міст "Хвиля" або Скляний міст.
Заклик до дій
Ситуація залишається критичною. Чим довше зволікати з вирішенням проблеми, тим більшим стає ризик масштабної катастрофи. Експерти закликають владу до негайних дій та прозорого інформування громадськості про реальний стан інфраструктури міста.