Закон 5655: думка юриста
Кінець 2022 року ознаменувався скандалом щодо прийнятого Закону 5655, який вносить зміни до десятків нормативно-правових актів, а також законів. Думки розділилися на за і проти, петиція проти підписання Президентом цього закону набрала потрібні 25 тис. за два дні, громадськість і ЗМІ все ще обговорюють ньюанси закону, а Президент все ще вагається чи підписувати його чи ні.
Ми в свою чергу, вирішили розібратися з нормами закону з юридичної точки зору і проаналізували його “між рядків”.
Перше, на що б варто звернути увагу – це те, що цей закон читати неможливо, оскільки в ньому зміни на змінах до інших законодавчих актів. В такому вигляді реформи не роблять. Повинен бути уніфікований документ. В пояснювальній записці до закону 5655 вказано, що Дозвільну діяльність у сфері будівництва експерти та правоохоронці вважають основним джерелом корупції в будівельній галузі, оскільки на стадії надання документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів фіксується найбільша кількість зловживань та порушень. Система державного архітектурно-будівельного контролю в Україні є і залишається однією з найкорумпованіших. При цьому, доступ до даних закритий для громадських організацій, юридичних компаній. По суті, дані лише для тих, хто працює в галузі містобудування. Сам закон, таке відчуття був написаний для «своїх», як свого часу закон про фонди фінансування будівництва.
Наведемо кілька прикладів:
1. Законом розширили види права сервітуту (право користування чужою земельною ділянкою), а саме право будівництва підземних будівель та споруд. Це означає, що законодавець створив «шпарину» для свої цілей аби під виглядом будівництва бомбосховищ мати можливість будувати під чужими ділянками.
2. Внесли зміну у визначення “Самочинного будівництва”. Прибрали з дефініції словосполучення «затвердженого проекту» і додали розмите формулювання без набуття права на виконання будівельних робіт. Раніше було чітко вказано: відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи.
3. Відповідно до закону, в концесію може бути передане не тільки нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт, але й технічне переоснащення. Раніше, технічне переоснащення було в рамках нового будівництва або реконструкції. Тепер це новий вид концесії. Можете уявити, скільки в майбутньому з’явиться об’єктів через «технічне переоснащення»?
4. Вели новий орган як Атестаційна архітектурно-будівельна комісія для проведення професійної атестації виконавців окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері архітектури (саморегулівною організацією, якій делеговано повноваження на проведення професійної атестації).
5. Виключені з закону права архітекторів, замовників і підрядників.
6. Додали цікавий пункт: Істотною умовою договору про створення твору містобудування є передача майнових прав інтелектуальної власності на містобудівну документацію органу, уповноваженому на затвердження такої документації. Це означає, що всіма архітектурними проектами буде володіти орган, який затверджує містобудівну документацію.
7. Межі вулиці за її шириною визначаються “червоними лініями”. Розташування будь-яких об’єктів, будівель, споруд або їх частин у межах “червоних ліній” вулиці не допускається, крім підземних будівель та споруд. Це ще одна лазівка, яка дає можливість в майбутньому нехтувати червоними лініями. При цьому, контроль будівництва повністю забрали з місцевих рад, мотивуючи тим, що там сидять хабарники і заважають забудовникам працювати і будувати. Можливо це і правильно, проте, за цих положень закону, забудовники можуть будувати будь-що і будь-де. Крім того, найбільша корупція не в посадовцях, а на самому будівництві. Особливо за державний кошт. А у нас на часі державний проект «Велика відбудова».
От тепер запитайте себе, кому вигідний цей закон. Серед переваг закону ми вбачаємо впровадження електронної системи реєстрації документів для отримання права проводити будівельні роботи. Проте, законом не посилено відповідальність забудовника, якщо він здійснює будівельні роботи без відповідно права або з порушення норм містобудівного законодавства. Це означає, що попри те, що є величезні зміни у законодавчі документи (читай реформа), на практиці нічого не зміниться. Що заважатиме забудовникам нехтувати законом, якщо відповідальності за це немає? Крім того, дані МОЖУТЬ бути відкритими 2 місяці після закінчення воєнного стану. За цей час можна свавільно, прикриваючись діджиталізацією, наотримувати купу різних документів (напр., на технічне переоснащення 27 пооверхового будинку), а хто буде все це контролювати і потім розгрібати, питання залишається відкритим. Тому ми, як представник громадськості, скептично ставимось до ініціатив, викладених у законі 5655 в розрізі подолання корупції. Але практика покаже, наскільки він ефективний у боротьбі із нею.
Текст підготував юрист Володимир Копоть, СЕО Monitor.Estate