Нова “хвиля” віялових відключень знизить попит на первинному ринку в середньому на 50%

Маріана Бігунець

У разі нових можливих віялових відключень попит на первинному ринку може знизитися до 50%, за словами Маріанни Бігунець, директорки з продажів Будівельної компанії GAZDA. Водночас, таке скорочення, за її оцінками, є тимчасовим: після стабілізації енергетики попит може повернутися до звичних показників.

Експертка зазначила, що можливі проблеми з електропостачанням можуть вплинути і на темпи будівництва, особливо на проєкти на початкових стадіях, які нині становлять 35-40% ринку. Однак, за її словами, загальний баланс між попитом і кількістю об’єктів на ринку залишиться сталим.

«Воєнні обставини суттєво зменшать ринок, але повної зупинки не буде. Ринок скоротиться, але житиме далі», — підкреслила Бігунець.

Попит до кінця року визначатимуть такі чинники: безпека регіону, площа житла, стадія будівництва, ціна та умови придбання. Найбільший попит сконцентрований у Західній Україні — Львів, Ужгород, Чернівці, Івано-Франківськ, де він становить понад 45-50%. Київ та його передмістя охоплюють близько 20%, а Одеса — 10-15%.

Дві третини покупців шукають квартири площею 35-80 м² (1-2 кімнати), зосереджуючись на житлі економ- та комфорт-класу на завершальних стадіях будівництва або вже зданому в експлуатацію. Покупців цікавлять нові черги перевірених ЖК та проєкти забудовників, які працюють понад 5-10 років.

Ключовими критеріями для 80% покупців є безпека, закрита територія, інфраструктура та паркувальні місця. Також понад 70% клієнтів цікавляться розтермінуванням з безпроцентними умовами, початковим внеском 30-50%, а 20% готові скористатися програмою «єОселя».

Зокрема, Бігунець зазначила, що ситуацію також впливає фактор невизначеності, пов’язаний із політикою нового президента США. Близько 20% покупців тимчасово відкладають покупку до «з’ясування обставин». Однак, за її словами, очікується, що відкладений попит буде поступово реалізовуватися.

«Ринок первинної нерухомості, попри тривалі стресові умови, продовжує функціонувати, а будівництво — розвиватися, що підтримує українську економіку», — резюмувала експертка, наголосивши, що безперервність будівництва залишається найкращою рекламою для девелоперів.